دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نسبت به كاهش میزان مالیات واردات و تولید داخل سیگار و حذف عوارض 35 ریالی هر نخ سیگار وارداتی انتقاد كرد.

سلامت نیوز : دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نسبت به كاهش میزان مالیات واردات و تولید داخل سیگار و حذف عوارض 35 ریالی هر نخ سیگار وارداتی انتقاد كرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا معدنی در نمابری درباره تبعات حذف عوارض سیگارهای وارداتی كه در اختیار ایسنا قرار داد، آورده است: ‌موثرترین راهكار در جهت كاهش مصرف دخانیات، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات است. برهمین اساس مسئولان كشورها برای افزایش سلامت جوامع خود با اتخاذ تدابیر مناسب و افزایش میزان مالیات در جهت كاهش مصرف و جلوگیری از معضلات ناشی از آن حركت می‌كنند. با این وجود و علیرغم تعهدات بین‌المللی و همچنین صراحت قانون در خصوص افزایش سالیانه مالیات محصولات دخانی متاسفانه امسال شاهد كاهش میزان مالیات واردات از 40 درصد به 20 درصد و تولید داخل از 20 درصد به 5 درصد و همچنین حذف عوارض 35 ریالی هر نخ سیگار وارداتی هستیم.

این اقدامات اخیر نوعی اذعان عملی به ناتوانی در مقابله با محصولات دخانی قاچاق، تسلیم در برابر خواست كمپانی‌ها و مرعوب شدن در مقابل قاچاقچیان قلمداد می‌شود. با ادامه این روند بزودی امكان عرضه رایگان سیگار در میادین اصلی شهرها به بهانه عرضه مستقیم محصولات تایید شده دور از انتظار نخواهد بود!

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در جهت صیانت از سلامت جامعه، بارها برلزوم تفكیك سیاست افزایش میزان مالیات و عوارض با نحوه اقدامات مقابله با قاچاق محصولات دخانی براساس تجربیات ملی و جهانی تاكید كرده است.

بانك جهانی توصیه می‌كند كه سیاستهای مالیاتی كشورها در جهت كاهش مصرف دخانیات با سیاست‌های جامع كنترل دیابت وفق داده شود بگونه‌ای كه مالیات بر دخانیات می‌بایست بین دو سوم تا چهار پنجم قیمت خرده‌فروشی باشد.

معدنی در ادامه آورده است: گرچه كاهش عوارض و مالیات به عنوان یك راهكار برای كاهش قاچاق در خصوص بسیاری از كالاها از جمله گوشی موبایل و یا لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما انطباق این راهكار برای محصول زیانباری چون دخانیات با توجه به شواهد بسیار در خصوص نقش بازدارندگی قیمت محصولات در میزان مصرف منطقی نیست. از سویی دیگر گفته می‌شود مالیات بر دخانیات دلیل اصلی قاچاق سیگار و فرار از مالیات نیست.

به اعتقاد معدنی بسیاری از كشورها به طور چشمگیر مالیات بر دخانیات را افزایش داده‌اند، بدون این كه تغییراتی را در قاچاق محصولات غیرقانونی تجربه كنند. تجربه نشان می‌دهد كه این فعالیت‌های غیرقانونی می‌تواند با شیوه‌های قانونی كنترل شوند (مثل استفاده از هولوگرام‌های معتبرمالیاتی، شماره سریال‌ها، علامت‌گذاری مخصوص بسته‌ها، علامت‌های هشداردهنده بهداشتی به زبانهای محلی) و به وسیله اجرای قانون (مثل افزایش رسیدگی به امور شركت‌ها، سیستم‌های پیشرفته ردیابی،كنترل و نظارت مناسب) درآمد حاصل از افزایش مالیات می‌تواند بودجه و هزینه این فعالیت را تامین كند.

مزایای افزایش مالیات از نظر بهداشت، سلامت و درآمد چشمگیر بوده است. حتی در كشورهایی كه قاچاق وجود دارد مالیات بالاتر موجب كاهش مصرف مواد دخانی و باعث افزایش درآمد دولت می‌شود.

برخورد مناسب و بازدارنده با عرضه كنندگان محصولات دخانی قاچاق، حتی در صورت لزوم با تشكیل پلیس مبارزه با دخانیات، شناسایی و برخورد قضایی مناسب و بدون اغماض با مافیای وارد كننده این محصولات از هرارگان، نهاد و یا سازمان و همچنین دعوی حقوقی و برقراری جرائم به كمپانی‌های دخانیاتی در صورت وجود محصولات دخانی قاچاق آنان در كشور از جمله راهكارهای عملی جهت كنترل این معضل است.

گرچه گزارش سال 2011 سازمان بهداشت جهانی نشان داد كه متاسفانه ایران در میان 172 كشور جهان از لحاظ قیمت سیگار رتبه 160 را به خود اختصاص داده است و این میزان بسیار پایین‌تر از قیمت سیگار در كشورهایی چون سریلانكا، هند، اردن، غنا، نیجریه، زامبیا، سودان، چاد، سنگال و بسیاری از كشورهای با موقعیت نامناسب‌تر از ایران بود احتمالا با اتخاذ سیاستهای اخیر ایران به ركورد آخرین كشور جهان نزدیك‌تر خواهد شد!

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در پایان نمابر با اشاره به مرگ روزانه 200 ایرانی بر اثر مصرف دخانیات خاطرنشان كرد: متاسفانه با ادامه نفوذ شركت‌های دخانیاتی و گروه‌های ذینفع درتصمیم گیریهای اقتصادی و حتی بهداشتی مرتبط باید شاهد افزایش میزان مرگ و میرها و گسترش فقر و اعتیاد در نسل امروز و فردای ایران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha